torsdag 11 november 2010

Mitt nya projekt :)

Har som ni flesta vet börjat att experimentera lite mer i köket, har varit en fegis innan hihi.
Men när det gick upp för mig att köttfärs är äckligt och jag inte längre kan äta det som för mig har varit traditionell husmanskost (det mesta av min matlagning har baserats på just köttfärs) så måste man nu vidga vyerna, just på grund av graviditetsnojjor osv, blir spyfärdig av köttfärs. haha.

så nu är min nya grej att prova nya recept, till rickards förtjusning. hihi min med efter den goda laxen jag tillagade för ett par dagar sen. haha. så när min ekonomi åter är på fötter, när allt med försäkringskassan är på rätt köl igen, då ska jag börja mitt nya projekt, ska hitta en spännande kokbok med enbart middagsmat i och sen testa alla recepten, oavsett mitt tycke och smak, så länge det inte innehåller köttfärs *urk* haha lycka till sara

för övrigt så blir det potatis och kasslergratäng idag. ett rätt spännande recept som jag hittade på nätet

Potatis och kasslergratäng
För 4 personer.
En mycket enkel och god gratäng.
Ingredienser
800g Potatis, mjölig sort (jag testar med fast sort för det var vad vi hade hemma)
1 Gul lök, skivad
1 vitlöksklyfta (tog två klyftor och skivade.. jo det är nog ett faktum, sara kan äta vitlök igen)
Örtsalt
Svartpeppar
1 Tsk Persilliade(tog mer än 1 Tsk, för det är så gott. haha)
400g tomater, passerade (tog krossade, återigen för det var vad vi hade hemma)
Ca 350g kassler (tog nästan dubbelt, mer kött åt folket)
2 dl lagrad riven ost

Gör så här
1. Skala och skiva potatisen. Varva den i en ugns säker form med lök o vitlök. Salta med örtsalt och krydda med peppar o persillade.
2. Häll de passerade tomaterna över potatisen. Tillaga gratängen i nedersta delen av ugn, ca 45 min. Tills potatisen är mjuk.
3. Skär kasslern i 1/2 cm tjocka skivor och lägg ovanpå gratängen. Strö över osten och gratinera högst upp i ugnen ca 10 min.
Servera en god sallad till.


Stod inga grader så det får man gissa. haha

2 kommentarer:

  1. Visst är den god =)
    Byta ut kasslern mot kykling eller stroganoffkött =) det är super gottit, curry i med mumms .

    SvaraRadera
  2. Låter himmelskt, får jag nog prova en dag :)

    SvaraRadera